Hjem » Reiser » Reisebrev – Taiwan – Xiamen

Reisebrev – Taiwan – Xiamen

Follow Livsstil on WordPress.com

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 66 andre følgere

Kategorier

Tidligere artikler

北极玄天上帝, Kaohsiung city,

Jeg har reist utallige ganger til Kina, men denne turen bød på mange utfordringer. Vi bestilte flybilletter i mai, men så ikke at det på billettene stod: Lie Kjeldsen Mrs. og Lie Kjeldsen Mr., før kl. 1200 dagen før vi skulle reise. Da var det panikk! panikk! I full fart ringte vi til agenten hvor vi hadde kjøpt billettene og Cathay Pacific sitt hovedkontor i HongKong. Svaret vi fikk var at det kun var agenten som hadde solgt oss billettene som kunne endre navnet. Vi bestemte oss for å reise som Mr. og Mrs. Lie Kjeldsen etter en søvnløs natt! Vi fikk ikke sjekket inn på Gardermoen, og nettreisebyrået som hadde solgt oss billettene var ikke tilgjengelig på en søndag formiddag !!! Arne kjøpte en dyr, enkel billett fra Oslo til London i samme fly. Vi fant frem til Cathay Pacific sitt kontor på flyplassen i London og fikk omsider tillatelse til å reise videre til Asia som Mr. og Mrs Lie Kjeldsen med en notis i flyselskapets system om at Mr Lie var Mr. Arne Kjeldsen.

Dette ble en minnerik og betydningsfull tur for meg. Jeg fant frem til det stedet der mine foreldre ble født og oppvokst, og fikk hilse på mine fettere og kusiner. Det føles varmt og kjærlig når jeg befinner meg på et sted hvor folk rundt meg snakker mitt hjemspråk. (Madarin er fellespråk i Kina, men hvert sted/provins snakker sitt eget språk. Språkene er helt forskjellige fra sted til sted. De ulike språkene kan være like forskjellige som norsk og spansk, og da kan de ikke være så lett å forstå hverandre)

Xiamen 鼓浪屿, Gulangyu

På folkemunne ble Gulangyu kalt musikkens øy i gamle dager. Bygningen på kaia er formet som en orgel, og det var stadig lyder med musikk fra piano, gitar eller andre instrumenter da

Gulangyu

en beveget seg rundt på øya i tillegg til alle gatemusikerne som spilte musikk på nesten hvert eneste gatehjørne. Etter hvert kom mange på besøk til øya og det ble et av de mest besøkte turistattraksjonene i Xiamenområdet. Gatemusikerne forsvant. De er blitt erstattet av restauranter, butikker og fruktboder. Det er ikke tillat å kjøre motordrevet kjøretøy på

denne øya. Til transport av varer etter at de har ankommt øya med ferger, brukes kun vogner som trekkes av mennesker.

Det er mange museum, gamle ambassadørsbygninger, lokale hoteller og boliger på øya. De fleste er vernede bygninger og kun åpen for turistvisning. Kultur og matvaner i Xiamen er blitt preget av Taiwan. Det er ikke rart, begge er jo Fujianesere.

Tai Yi Ecological Leisure farm - Taichung, Puli

Tai Yi Ecological Leisure farm – Taichung, Puli

Taiwan, Taichung, Puli, 南投县埔里镇 – Tai Ji ecological Leisure farm

Vi valgte å bo på en gård ved vårt første stopp som var i nærheten av Taichung. Det er bokstavelig talt en gård, men med nøye planlegging av hvor planter og bygg er plassert. På stier til forskjellige lyshus var det ulike planter og blomster. Det luktet så godt hver gang vi gikk forbi. Vi valgte å bo i en vannhytte. Det er de små hyttene som er bygget på vannet. Meget romantisk!

Når man først kommer til Nantou City, må man sølvfølgelig besøke det mest romantiske stedet, Sun Moon Lake, 日月潭. Stedet er lagt opp for turister med gondolbane, båttur og selvfølgelig mange matboder og restauranter!

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.

Taiwan, Kaohsiung City, 高雄市

De fleste attraksjoner ligger i Kaohsiung: Kjærlighetselva 爱河, Lotus pond 莲池潭, 北极玄天上帝, Tiger Pagoda 龙虎塔, 旗津, 西子灣, Kaohsiung nattmarked

Det som var mest morsomt var å sitte på fergen til 旗津. Der er ei øy som har spesilisert seg på sjømat og forskjellige tempel og museum. Vi fikk ikke leie scooter fordi vi hadde ikke internasjonalt førerkort, men fikk omsider leid en motordrevet sykkel 😉

Taiwan, Taipei

Vårt siste stopp varTaipei. Siden vi har fått nok av turistattraksjoner fra den andre delen av Taiwan, bestemte vi oss for å bruke resten av tida til å besøke forskjellig markeder. De markeder vi besøkte var så rene og pene! Vi besøkte selvfølgelig brudekjolegata i Taipei, og til min overraskelse var det å kjøpe en brudekjole kjole selv i Taiwan ikke billig, likevel, de fleste pleier kun å leie kjole.

Inne i T-bane vogn.  Det reneste T-bane jeg har sett hittil

Inne i T-bane vogn.
Det reneste T-bane jeg har sett hittil

Taiwan er et meget renslig land. Folk er høflige, vennlige og meget hjelpsomme, særlig de som bor i Taichung og Kaohsiung. Jeg har reist i mange land og T-banen i Taiwan er det reneste jeg hittil har sett. Det er forbudt å spise eller drikke inne på offentlig transport. Den som ble tatt kunne få en bot fra 1500 twd. Det var 4 plasser i alle vogner i T-banen som er reservert til gravide, eldre eller handikappede. Det var ofte ikke nok plasser i rushtida, derfor så jeg ofte folk gav sine plasser til eldre og foreldre med små unger. Det er veldig lett å reise med offentlig transport i Taiwan. Inne i byen kan man reise med buss, T-bane eller taxi. Det var ikke så dyrt å ta taxi, men for meg var det en rask, effektiv og rimelig måte å reise med T-bane. Det var 35°, 36° de dagene vi var der. Å gå i tunnelen er mye behagelig å gå oppe på gateplan, selv om det var airkondisjon i både buss og taxi. På lange avstander, kan man velge mellom fly, høyhastighetstog, vanlig tog eller buss. Det er flyplasser i Taipei, Tainan og Taichung. Vi hadde gode erfaringer med å ta høyhastighetstog fra Kina, derfor valgte vi å ta høyhastighetstog fra Kaohsiung til Taipei. Det tok litt over to timer og meget komfortabel å reise på.

Å spise i Taiwan er for meg som å være i himmelen. Middag, snack, forskjellige kinesiske drinker og dessert. Selv om vi gikk utallige mange kilometer og svømte på hotellet nesten hver dag da vi var der, ble jeg likevel noen kilo tyngre. Nå er det en strengt treningsprogram som venter på meg i ukene fremover. Vi får se om jeg får kontroll på vekten min og får den ned til normal stand.

Det er ikke vanskelig å se at Taiwan er et Buddhist land. Det finnes mange templer overalt uansett hvor vi går. Mange av de turistattraksjonene er også statuer av gudene. Det var kjempe varmt de dagene vi var der, ca 36° og sol. Det som er best i Asia at jeg kan være feminin ved å bruke paraply. Asiater bruker paraply ikke bare når det er regn, men også når det er sterkt sol. De fleste paraplyer sys med et sol-filterlag på innsiden. Jeg liker bedre å bruke paraply enn å bruke hatt. Det eneste ulempe er at når det blåser, da kan en paraply by på utfordringer!

Trafikken i Taiwan er også litt komplisert. Moped og motorsykkel får ikke lov til å ta en venstresving av sikkerhetsgrunner. Dersom motorsyklisten skal svinge til venstre, må de først svinge inn til høyre og stoppe i det feltet som skal kjøre rett over gate når det er grønnlys. Feltet for syklister plasser foran fotgjengefeltet og bilene må stoppe bak fotgjengefeltet.

Skolene i Taiwan er akkurat som andre skoler i Asia. Elvene bruker skoleuniform. Heldigvis de bruke en lett sommerlig skoleuniform. Jeg brukte også uniform da jeg var skoleelev, men

Ungdomskole elever i sin skoleuniform.

da hadde vi ikke sommeruniform, og det var veldig varmt om sommeren. Det ser ut som om elever i Taiwan har lange skole dager akkurat som jeg hadde da. Vi gikk forbi en ungdomskole i Kaohsiung, der foreldre med eller uten moped venter utenfor skolen. Klokka er allerede litt over ni på kvelden, Jeg spurte nygjerrig om hvorfor var de på skolen så sen til kl. 2100 på kvelden, De fortalte meg at det er ekstra time for elevene. Det var enten foreldre eller lærere tilstede for å hjelpe elevene.

Taiwan er et frodig land. Vi så masse grønt da vi kjørte gondol og høyhastighetstog. Det ser ut til at de leder vannet til et samlested og fordeler vannet med rør til forskjellige gårdstykkene. Dette er meget interessant. Hadde det ikke vært at vi har ikke så mye tid, ville jeg stoppet for å undersøke, spurt folk om hva slags system de hadde laget.

Borte er bra, men hjemme er best! Vi fikk reiste hjem igjen med Mr. og Mrs. Lie Kjeldsen med anmerkning at en av dem heter Arne og er en mann. Takk for at du leste bloggen min og du er velkommen til å legge igjen kommentarer eller spørsmål!

Denne lysbildefremvisningen krever JavaScript.